Blodprov och urinprov

Ett enkelt sätt att fastställa diagnos eller utesluta sjukdomar.

Undersökning smådjur

Med regelbundna veterinärundersökningar kan ditt sällskapsdjur hålla sig friska hela livet. Med ett blodprov eller urinprov kan vi fastställa hundens eller kattens tillstånd och bedöma status på lever, njurar och andra inre organ. Ju äldre ditt djur har blivit desto mer troligt är det att den drabbats av någon sjukdom. Vi har lång erfarenhet och jobbar med förebyggande djursjukvård.

Blodprov och urinprov för hund och katt

Blodprov

Med ett blodprov får vi svar om djuret har en viss sjukdom eller om vi rent utav kan utesluta några sjukdomar. Mängden varierar utifrån vad vi är behöver få svar på. Ett blodprov kan även behöva tas inför sövning med narkos. Blodprovet kan vi sedan använda för att göra en riskbedömning inför narkosen. Vi har en komplett Idexx utrustning där vi kan analysera det mesta på kliniken för att kunna fastställa diagnos. Vi har även progesteron för att kunna fastställa värden inför parning på hund. Vi har stor vana att utföra olika typer av blodprover och ofta märker inte djuret av blodprovstagningen. Vi brukar dock rekommendera att du tar med en munkorg till din hund. Till katter har vi en krage att kunna använda.

Urinprov

Har ditt djur problem med urinblåsan? Kissar de ovanligt ofta eller kommer det blod i urinen? Med ett urinprov kan vi ställa rätt diagnos och i vårt laboratorium genomför vi urinprov som kan ge besked om olika sjukdomar eller besvär som till exempel urinvägsinfektion eller diabetes.

Urinprovet på hund gör vi ofta med en burk eller en skål. När det är dags för hunden att kissa använder vi skålen under hunden.

Urinprovet på katt utförs enklast hemma genom att ersätta sanden i kattlådan med exempelvis majskorn där urinen kan samlas upp.

Görs urinprovet innan ditt besök hos oss ber vi dig använda rena produkter och att förvara urinen kallt. På så sätt förökar sig inte bakterierna lika snabbt.

ID-märkning & Pass

HD- & ED-röntgen