ID-märkning & Pass

Det är ett krav att alla hundar ska vara ID-märkta.

Vi utfärdar pass och ID-märkning på ditt djur

Ska du ut och resa med ditt husdjur brukar det krävas pass, chipmärkning och att djuret blivit rabiesvaccinerad.
Vi håller koll på vad som krävs för respektive land och utför ID-märkning och rabiesvaccinationer.

Identitetskontroll av hund och katt

ID-märkning hund

Den allra vanligaste metoden är märkning med microchip. Microchipet placeras under huden på hunden och går både fort och smärtfritt. Alla hundar som bor i Sverige ska märkas med ett unikt id-nummer och registreras i Jordbruksverkets hundregister. I Sverige används bara godkända chip och tänk på att hundar från utlandet kan vara märkt med annan standard och därför svåra att identifiera. På kliniken har vi avläsare för att kunna identifiera ett microship hos hundar.

ID-märkning av katt

Det blir mer och mer vanligt att ID-märka sin katt. Detta kan visa sig vara ovärderligt om din katt skulle springa bort. På katter utför vi både tatuering och microshipmärkning. En tatuering är den vanligaste ID-märkningen fr katter och görs i  vänster öra.  ID-märkning med microship får göras på katter efter sex veckors ålder och placeras oftast under skulderbladen på katten. Ingreppet  sker både snabbt och smärtfritt.

Vaccination

HD- & ED-röntgen