Vi hjälper ditt djur att återgå till en normal vardag igen.

Rehabträning hund och katt

Har ditt djur varit drabbat av sjukdom eller varit med i en olycka som lett till en funktionsnedsättning kan du som djurägare komma att behöva rehabträna ditt djur. Detta kan innebära olika av typer av träning och praktiska övningar. Vi tar fram en individanpassad rehabiliteringsplan utifrån ditt djurs symptom och behov. Ofta varierar detta från fall till fall och vid kirurgiska ingrepp kan rehabiliteringstiden efteråt vara lång. Vi har lång erfarenhet och vet vad som krävs för att underlätta rehabiliteringen för ditt djur och för dig som djurägare.

Vattenträning – Water Treadmill

Att träna sin hund i en vattenburen träningsanläggning fungerar utmärkt i rehabiliteringssyfte, för motion eller ren fysträning. Här behöver hunden arbeta med alla fyra ben vilket stärker muskulaturen för rygg och ben. En rörelse i vatten minskar belastningen på hundens leder vilket är skonsamt och brukar rekommenderas om en hund opererats. Vattenmängden anpassas individuellt utifrån patient och syfte. Water treadmill är även ett bra alternativ för hundar som är rädda för vatten. Här har de konstant markkontakt vilket ger hunden trygghet. Water treadmill har även visat sig bra för viktnedgång och fungerar även bra för katter.

Laserbehandling

En behandling med laser kan vara en utmärkt metod för bland annat muskel och senskador men även mot artros, hudbesvär och eftervård vid operationer. Vi använder oss av en klass 4 laser vilket är en modern laser som behandlar risk och smärtfritt.

VIBRATIONSPLATTA

Vår vibrationsplatta har olika svängningar där rörelserna på mycket låga effekter upplevs avslappnande samtidigt som den ökar blodcirkulationen hos ditt djur. En vibrationsträning med högre svängningar motverkar benskörhet, stärker balansen och fungerar även bra till fettförbränning. Fungerar även utmärkt i rehabiliteringssyfte för både hund och katt. Har ditt djur någon hjärt/kärlsjukdom, nyligen blivit opererad eller lider av epilepsi ska den inte använda sig av denna metod. Här hjälper vi er med konsultation.

Ögonlysning

HD- & ED-Röntgen